Auteur: Agnes Kleijn (AKL Training)

Heeft u het ook gemerkt? Tegenwoordig hebben we heuse ‘mannenreclames’. Deze promoten de dagelijkse crème ditmaal niet voor vrouwen, maar voor een nieuwe doelgroep. Een bekend merk smeerkaas heeft die markt kennelijk ook gevonden: ‘Kaas voor Kerels”. Dat allitereert lekker. Zo ken ik er ook nog wel een paar: “Velgen voor Vrouwen”, “Darten voor Dames”. Tsja….
Aan de andere kant: zo’n reclame blijft wel hangen, misschien juist omdát het irritant is. Mijn vraag aan u is: kunnen we daar als werkende mens ook gebruik van maken?

RECLAME VOOR JE WERK

Kijk maar eens naar de programma’s op Discovery Channel over de megaprojecten waarin een mammoetbrug of -viaduct wordt gebouwd. Precisiewerk in het groot; ik vind het prachtig en ik kan er uren naar kijken. Nu hebben we in Nederland ook ‘gewone’ grote infraprojecten en wat me daarbij opvalt, is dat goede specialisten zo weinig reclame voor zichzelf maken. Dat hoeft niet erg te zijn, want ‘goede wijn behoeft geen krans’ en mensen die boven de rest uitsteken hoeven meestal niet te zoeken naar werk. Echter zijn er velen die óók bijzonder goed zijn in hun werk en het verdienen om in het zonnetje gezet te worden. Zij zijn vast ook trots op hun werk, maar krijgen niet altijd de waardering -of zelfs bewondering- die ze verdienen. Het kan natuurlijk zijn dat ze daar geen behoefte aan hebben. Prachtig werk, mooie projecten, wat wil een mens nog meer? En precies daar ben ik het niet mee eens. Naast het feit dat anderen hen mogen waarderen, verdienen goede technici de kans op nóg mooier werk, onder andere door zichzelf meer en beter te promoten.

DE JUISTE PERSOON OP DE JUISTE PLEK

Bij het detacheren van technisch personeel en de bijbehorende loopbaanbegeleiding speelt het ons nogal eens parten: mensen die uitblinken in hun vak en dat niet voor het voetlicht kunnen of durven brengen. Dat is zonde. Ik zou willen meegeven aan de technisch specialist: geef eens wat vaker aan waarin jij goed bent en wat jij zo mooi vindt aan jouw vak. En aan de degenen die met hen gesprekken voeren: als je achter die bescheidenheid de kennis en expertise vindt, wanneer je daarover aan de praat raakt, krijg je een goed beeld van iemand. Het is prachtig om dat te zien gebeuren. En het zou zo maar kunnen dat je dan ook eerder de juiste mensen op de juiste plek weet te krijgen.

TROTS OP JE PRODUCT

Want waarom moet bij een goed product eerst een uitgebreide marketingcampagne ingezet worden? Het is de kunst om het te zien én te zeggen vanuit de trots op je product. Nivea was al een goede crème voordat het aanbevolen werd voor mannen. En die smeerkaas kocht u waarschijnlijk ook al voordat die ‘aan de man gebracht werd’ als voor ‘echte kerels’….

 

AKL Training is samenwerkingspartner van TED Professionals. AKL Training helpt managers en medewerkers om leiding te geven aan zichzelf en in te spelen op de behoeften en wensen van klanten. Nieuwsgierig? 

Begin te typen en geef Enter om te zoeken