Op zoek naar een nieuwe baan of opdracht? Of niet helemaal zeker of je wel op je plek zit? In beide situaties heeft LinkedIn je veel te bieden, mits je het goed gebruikt. Het is makkelijker en sneller dan je denkt. Neem nog een kop koffie en laat je overtuigen.

Recruiters
Als je op zoek bent naar een nieuwe baan of opdracht, wil je natuurlijk gevonden worden. LinkedIn is het meest gebruikte platform door werkzoekenden én recruiters. Zowel bedrijven als externe bureaus gebruiken LinkedIn dagelijks. Daarmee is LinkedIn hét medium om je te profileren als je zoekt naar een nieuwe job.

Profileren
Naast de “standaard” informatie die relevant is, zoals opleiding en ervaring, biedt LinkedIn ook de mogelijkheid om wat meer van jezelf te laten zien. Denk daarbij niet alleen aan een foto, maar ook aan een profilerende kopregel en samenvatting van je competenties. Dat is vaak meer dan je op een CV kwijt kunt én je kunt het makkelijk actueel houden.

Aanbevelingen
Waar je offline mond-tot-mond reclame kunt maken, zo kun je online aanbevelingen vragen en schrijven. Klanten, collega’s en werkgevers kunnen een referentie achterlaten op je profiel, die zichtbaar is voor potentiele klanten, collega’s en werkgevers. Daarnaast kunnen mensen kwaliteiten, die je zelf aangeeft op je profiel, onderschrijven. Dat kost minder moeite, dus het vergroot de kans dat mensen ook daadwerkelijk “een goed woordje” voor je doen.

Netwerk
Blijf in contact! Niet alleen met zakenrelaties, ook met mensen uit de privésfeer. Zo kom je erachter wat je neef, je sportmaatje en je buurman nou eigenlijk voor werk doen. Naast een bevrediging van menselijke nieuwsgierigheid, biedt dat ook nieuwe kansen: door te “linken” met de buurman, kom je erachter dat zijn nichtje op de HR-afdeling werkt van een bedrijf waar je graag zou willen werken. De vraag aan je buurman om je aan haar voor te stellen, is dan zo gesteld.
Ook kun je iemand direct toevoegen aan je online netwerk, zowel vanachter de computer als op je telefoon via de app. Je raakt dus iemands gegevens niet meer kwijt en in het geval van “wie is dat ook al weer”, kun je kijken op zijn/haar profiel, of een mail sturen. Visitekaartjes heb je op deze manier ook niet nodig.

Bedrijven volgen
Niet alleen personen, maar ook bedrijven zijn vertegenwoordigd op LinkedIn. Dit zijn net andere pagina’s: je kunt ze volgen i.p.v. met ze “connecten”. Vaak delen ze hun nieuws en vacatures via LinkedIn. Het is dus een makkelijke manier om op de hoogte te blijven van zakenpartners, concurrentie of je favoriete werkgever.

Vakkennis actueel houden
Ook om je kennis actueel te houden, is LinkedIn een geschikt medium. Bedrijven delen hun nieuws, privépersonen hun ontwikkelingen en carrièrestappen. Als er ergens iets vernieuwends of zelfs sensationeels gebeurt op professioneel vlak, dan wordt het gedeeld op LinkedIn.

En, ga je aan de slag?

Begin te typen en geef Enter om te zoeken